Mijn ervaringen als reorganisatiemanager
Steeds een frisse blik op organisatieverandering
Reorganiseren kan je organisatie een nieuwe toekomst geven. Maar het proces heeft grote impact op je personeel en de sfeer. Deze ‘emotionele onderstroom’ is één van de belangrijkste succesfactoren voor organisatieverandering. Positief of negatief. Dit heb ik als reorganisatiemanager meermaals in de praktijk ervaren.
Sinds 2005 zet ik me als reorganisatiemanager in om grote organisatieveranderingen in goede banen te leiden. Hierbij heb ik een schat aan ervaring opgedaan, van pittige uitdagingen tot succes stories. Hoe dan ook: elke reorganisatie biedt me nieuwe inzichten, geeft me steeds weer een frisse blik op organisatieverandering.
Krachtige veranderstrategie
Zo’n tien jaar geleden werd ik ingeschakeld door een groot bedrijf. Een van hun afdelingen zou over een jaar gesloten worden. Dan sta je voor een grote uitdaging: de collega’s moeten wel met elkaar het jaar doorkomen. Kwaliteit blijven leveren. En tegelijk een nieuwe toekomst voor zichzelf uitstippelen. In zo’n situatie is het risico groot dat mensen gedemotiveerd raken en/of massaal voortijdig vertrekken. In dit geval kozen we voor een krachtige veranderstrategie.
Per direct, dus vóór het aflopen van hun functie, startten de collega’s met een loopbaancoach met het vormgeven van hun verdere carrière. Sommigen gingen op zoek naar een vergelijkbare functie, maar er waren ook veel mensen die nieuwe kansen ontdekten. Dit geeft veel energie, er ontstond weer een positieve vibe onder collega’s. En - nog belangrijker - 80% van hen had een nieuwe baan gevonden vóór het aflopen van hun huidige functie. Een droomscenario voor alle betrokkenen.
Tactiek van de verschroeide aarde
Het tegenovergestelde gebeurt ook. Op die beslissing heb ik helaas niet altijd invloed. Zo ben ik eens ingeschakeld door twee IT-bedrijven die gingen fuseren. In de nieuwe organisatie was niet voor alle medewerkers plaats. De collega’s die boventallig zouden worden, kregen dit één (!) dag van tevoren te horen. Vervolgens kreeg ik drie maanden om ze te begeleiden naar een nieuwe toekomst. Een vrijwel onmogelijke opgave, zeker in die heftige, emotionele omstandigheden. Deze mensen stonden helemaal aan het begin van hun rouw- en verwerkingsproces.
De resultaten waren ernaar. Na drie maanden was slechts een klein deel van hen aan de slag in een nieuwe functie. Door deze strategie heeft het nieuwe IT-bedrijf veel onnodige kosten gemaakt. Want ze moesten hun werknemers uiteraard wel doorbetalen - terwijl hun functie al verdwenen was. Bijkomende schade is de dreun die dit gaf aan hun werkgeversmerk. Dat imago was in een klap vernield. Deze ‘tactiek van de verschroeide aarde’ raad ik geen enkele organisatie aan.
Nieuwe kansen creëren
Een laatste positieve ervaring die ik wil delen, is van een netwerkinitiatief waarbij ik enkele jaren geleden betrokken was. Op speciale presentatie-avonden konden werkzoekenden zichzelf pitchen aan een groep van lokale werkgevers. Deze manier van kennismaken, opent deuren voor mensen die het op papier - dus via sollicitatiebrieven - niet lukt om een nieuwe functie te vinden.
Ik begeleide op dat moment onder meer een zestigjarige managementassistent die al veertig jaar bij hetzelfde bedrijf werkte. ‘Op papier’ maakte dit geen goede indruk. Te oud, weinig flexibel… dit zijn enkele van de vooroordelen waarmee ze te maken had. In haar pitch maakte deze vrouw een totáál andere indruk. Haar ervaring en betrokkenheid spatten er vanaf. In het echt kwam het opeens wel over. Via die netwerkavond heeft ze een nieuwe functie gevonden. Een mooi succes.
Hoe overleef ik een reorganisatie?!
Elke reorganisatie brengt onrust en onzekerheid met zich mee. En waar we denken dat we organisatieverandering wel kunnen ‘managen’, is het cruciaal om de medewerkers méé te nemen in het veranderverhaal. Zodat zij het teamgevoel vasthouden. En ook tijdens reorganisatie samen resultaten blijven behalen. Als de sfeer goed is, verloopt de rest van het traject ook soepeler.
Meer weten?
Staat je organisatie voor een grote verandering? En wil je eens vrijblijvend van gedachten wisselen? Neem contact met mij op via telefoonnummer 06 22 23 84 14 of saskia.groenveld@struktur.nl. Ik ga graag met je in gesprek.