• info@struktur.nl
  • 06 22 23 84 14
  • 06 22 23 84 14
 

Mijn ervaringen met reorganisatie

Maak van je blijvers geen vertrekkers

  • Geschreven door Sandra Blom
  • 22 juni 2023

Veranderen is aan de orde van de dag. Als organisatie moet je je voortdurend aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Dat kan geleidelijk gaan en organisch, maar dat is niet altijd mogelijk. En soms ben je als ondernemer simpelweg te laat met aanpassen. Dan zul je de verandering wat sneller moeten sturen: een reorganisatie is dan de aangewezen interventie.

Tijdens zo’n traject is er uiteraard veel aandacht voor de mensen die noodgedwongen de organisatie verlaten. Maar tegelijk heerst in veel organisaties de veronderstelling dat de mensen die blijven geen extra aandacht nodig hebben. Dit wordt dan ‘afgestraft’ met ongewenst verloop. En dat is nou net wat je níet wilde.

Aandacht voor vertrekkers
Medewerkers krijgen in een reorganisatie te maken met onzekerheid. In een goed doordacht reorganisatieplan wordt veel aandacht gegeven aan het betrekken van medewerkers: op inhoud en proces. Maar als eenmaal duidelijk is wie blijft en wie niet, verlegt de aandacht zich vaak naar de vertrekkers. Zij zijn immers ‘slachtoffer’ van de situatie en moeten goed begeleid worden naar ander werk. En laat er geen misverstand over bestaan: dat is ook van groot belang.

Vragen bij de blijvers
Maar wat er ondertussen gebeurt met de blijvers, onderschatten veel organisaties. De blijvers worden - na hun initiële opluchting - overvallen door een ander soort onzekerheid. Ze krijgen vragen. Hoe ziet het werk er straks uit, als een aantal collega’s weg zijn? Moet hetzelfde werk dan niet gewoon met minder mensen gebeuren - met hoge werkdruk als gevolg? Hebben we straks nog voldoende kennis in huis om de performance-doelstellingen te halen?

Onzekerheid gaat sluimeren
Als deze onzekerheid niet geadresseerd wordt, blijft dit sluimeren. Dat kan uiteindelijk voor de blijvers zelfs een aanleiding worden om alsnog de organisatie te verlaten. Terwijl je als organisatie deze groep mensen op dat moment hard nodig hebt. Kortom: alle reden om juist heel veel aandacht aan hen te besteden. Zij vormen de basis van je nieuwe organisatie.

Ga in gesprek
Hoe? Vrij simpel: ga in gesprek met de blijvers. Wat houdt ze bezig, waar zien zij de kansen en waar zitten de onzekerheden? Als je dit vroegtijdig aan de oppervlakte brengt, kun je erop anticiperen. Op die manier blijft je blijver een blijver. En daar was het allemaal om te doen. Zodat jullie samen het maximale kunnen halen uit de ‘nieuwe’ onderneming en weer mogelijkheden tot groei kunnen benutten.

Meer weten?
Wil je meer weten over onze visie op reorganiseren? Wil je onze expertise inzetten voor jouw eigen organisatie verandering? Neem contact met mij op via telefoonnummer 06 40962640 of sandra.blom@struktur.nl. Ik ga graag met je in gesprek.

Recente blogposts

  • Struktur in NRC
    Struktur in NRC
    • Saskia Groenveld
    • 21-01-2025

    Op 17 januari stond de NRC-rubriek 'Dilemma's op de werkvloer' in het teken van het mentale welzijn van medewerkers na een fusie. Hierin mocht ik mijn ervaringen delen.

    Lees meer
  • Masterclasses "under construction"
    Masterclasses "under construction"
    • Sandra Blom
    • 17-01-2025

    De Masterclasses van Struktur zijn "under construction"

    Lees meer
  • Netwerkgesprek
    Netwerkgesprek
    • Sandra Blom
    • 25-10-2024

    Netwerkgesprek met Mariƫlle Anten

    Lees meer