Reorganisaties in het nieuws
Is reorganiseren altijd slecht nieuws?
Reorganisaties gekleurd door nieuws
Nou is krimpen een reden tot reorganiseren, maar aangezien re-organiseren slechts “opnieuw
organiseren” is, gaat het om alle soorten organisatie wijzigingen; ook om bijvoorbeeld een re-design
door groei! Die varianten halen het nieuws zelden.
Spotify in het nieuws
Vandaag kwam Spotify in het nieuws: vanwege hoge kosten moet er gesneden worden in de
personele capaciteit, met een behoorlijk aantal ontslagen tot gevolg (https://www.nu.nl/tech/6292517/ruim-vijftienhonderd-medewerkers-van-spotify-eindigen-2023-zonder-baan.html). Een goede analyse voorafgaand
aan deze beslissing is noodzakelijk! Want is je probleem als onderneming echt de te hoge kosten? Of
is het je omzet die achterblijft, en zou je daar op moeten interveniëren?
Een data gedreven organisatie als spotify heeft, mag je aannemen, zijn huiswerk gedaan, en dus is er
overgegaan tot het besluit om arbeidsplaatsen te schrappen.
Gelukkig heeft Spotify een goed sociaal plan afgesproken. Met zo’n plan geeft je medewerkers
maximale ondersteuning om deze, vaak onverwachte wending, op te vangen, en ze zoveel als
mogelijk van werk naar werk te begeleiden. Aan zo’n sociaal plan hangt een kostenplaatje, maar
brengt veel op in termen van goed werkgeverschap, en voorkomt zeker ook de kosten van instroom
van je medewerkers in sociale zekerheidsregelingen.